Fortell meg om Artely, hva gjør dere egentlig?
Vi er en kunst-teknologi-bedrift i kjernen som driver den svenske kunst- og NFT-plattformen, Artely. Vi har alltid vært lidenskapelige om å gjøre kunst tilgjengelig for flere mennesker og å legge vei med ny teknologi. Ved å digitalisere den svenske kunstmarkedet, ønsker vi å skape og utnytte nye muligheter for kunstnere å nå ut med kunsten sin og for kunstkjøpere å få tilgang til den. Artely er en invitasjonsbasert plattform der vi velger hvilke kunstnere vi samarbeider med.
Vi kurerer også alle kunstverkene som presenteres på plattformen, hvert stykke som vises må godkjennes av oss. På Artely vil du finne kunst i det fine kunstsegmentet med fysiske originale malerier i prisklassen opp til $10,000, og nå også NFT-kunst. I mars 2022 lanserte vi vår egen NFT-plattform, Sveriges første NFT-plattform for svenske kunstnere - med fokus på kuraterte NFT-samlinger med høy kunstnerisk kvalitet."
Fortell litt om dere selv og deres bakgrunn, hva gjorde dere før Artely?
Vi har jobbet med kunst på nettet og digitalisert den svenske kunstbransjen i over 20 år. Men vi har også en bakgrunn fra andre bransjer, hvor vi har jobbet mye med forretningsutvikling, produktutvikling og markedsføring. Vi har også vært involvert i å bygge ulike svenske nettbaserte bedrifter i ulike bransjer, som Tradera, Stardoll og Barnebys. Alt denne erfaringen har selvsagt hjulpet oss veldig og vært avgjørende for å bygge Artely.
Å presentere kunst på nettet er kanskje en av de vanskeligste tingene, kunst er ikke som noen annen vare og krever en helt annen tilnærming enn det man har med e-handel generelt. Du kan ikke bare ta vanlige e-handelstrategier og bruke dem på kunst. Presentasjonen og hele oppsettet må gjøres på en helt annen måte. For å lykkes med å jobbe med kunst på nettet, trenger man virkelig å kjenne både kunstbransjen og e-handelsbransjen. Så vi er takknemlige for at det har vist seg at vi har denne unike kombinasjonen av de to svært forskjellige erfaringene."
"Nå som hele kunstmarkedet står foran en helt transformativ endring med NFTs, Metaverse og alt det nye teknologien innebærer for kunstverdenen, ser vi enda større behov for erfaringen og kunnskapen vi besitter for å navigere denne overgangen på en vellykket måte også."
Hvorfor startet dere Artely?
Vi begynte å jobbe med kunst på nettet for over 20 år siden. Det startet med en faktisk behov vi så at kunstnerne hadde - å kunne utnytte mulighetene som Internettet åpnet opp for og å markedsføre seg selv og nå et bredere publikum, det er derfor vi startet Artely.
Kunstbransjen er fundamentalt veldig tradisjonell og har vært blant de siste som har blitt digitalisert. Og denne reisen har tatt svært lang tid. Folk fra bransjen var veldig skeptiske og kritiske, og mente at det var umulig å kjøpe kunst på nettet. De trodde det var utenkelig å kjøpe et stykke for 40 000 dollar bare ved å se på et bilde på skjermen.
Selvsagt kunne vi ikke vite hvordan vår investering ville gå. Men vi fikk en perfekt start, allerede i første måned, solgte vi vår første stykke for 34 000 dollar og det har rullet siden da. Vi var foran vår tid og visste hvor vi ville lede den svenske kunstmarkedet. I dag er det en norm, kunstnere og gallerier, alle selger og kjøper kunst på nettet. En fin bekreftelse på at vi visste hva vi gjorde til tross for mye motstand og skepsis fra kunstverdenen.
Og nå står hele kunstmarkedet foran en helt ny transformasjon med alt det nye teknologien med blockchain, NFTs, metaverse og Web3 innebærer. Og alt gjentar seg igjen, folk fra bransjen er utrolig skeptiske og kritiske, de forstår ikke hvorfor de skal kjøpe NFTs og hva de skal bruke dem til. Og igjen er vi i frontlinjen for denne utviklingen også.
Hvordan kom dere i kontakt med Web3 og NFTs?
Det var sannsynligvis etter at Beeple i begynnelsen av 2021 solgte verket sitt "Everydays - The first 5000 days" for den enorme summen av $69 millioner at vi virkelig begynte å grave oss inn i og dykke inn i teknologien, markedet og alt som har med Web3 og NFTs å gjøre. Veldig raskt innså vi at dette er fremtiden for kunst og at vi må handle. Vi vil være en del av å utvikle og forme den svenske kunstmarkedet for NFTs. Og også sørge for at tradisjonelle kunstnere er onboardet og utnytter utviklingen som skjer.
Siden vår virksomhet er helt online, der vi både presenterer og selger kunst på nettet, er det en naturlig utvidelse for oss å jobbe med digital kunst og NFTs. Vi har digitalisert den svenske kunstbransjen i mange år, og NFTs er derfor en naturlig del av vår videre reise.
For å introdusere NFTs for den svenske kunstbransjen på en mer tilgjengelig måte, lanserte Artely sin første NFT-samling kalt The Bridge. Samlingen er basert på verk av ti kunstnere, primært tradisjonelle malere, som nå tok steget inn i fremtiden ved å konvertere noen av deres sterkeste verk til NFTs.
Hvordan skiller kunst i den tradisjonelle verden seg fra Web3?
Kunst kan uttrykkes på så mange forskjellige måter og det kan dukke opp i mange forskjellige former. Det som kanskje hovedsakelig skiller kunst i Web3-verdenen og den tradisjonelle verdenen, er estetikken selv.
Hvis vi ser på digital kunst, er ikke digital kunst noe nytt. Digital kunst har eksistert så lenge noen kan huske. Men det som tidligere manglet var muligheten til å eie digital kunst fordi det ikke var noen måte å verifisere eierskapet.
Det er viktig å skille mellom, når man snakker om NFTs og kunst, hva som faktisk er kunst og hva som faller under kategorien NFT-prosjekter eller samlebilder. I dag, som jeg sa, er det nesten ingen kunst innenfor NFT-sfæren, men det vi ser er forskjellige typer NFT-prosjekter og samlebilder, som det kjente prosjektet Bored Ape Yacht Club eller CryptoPunks. Alle NFT-prosjektene som er basert på den typen bilder, drives faktisk av helt forskjellige mekanismer og kan ses på som samlebilder, som gamle ishockeykort eller Pokémon-kort, med ulike typer verktøy knyttet til dem. Disse samlebildene er i noen få tilfeller laget av en kunstner/illustratør som et kunstverk, men er mest av alt simple datagenererte tegninger.
Hva er rådene dere har for kunstnere som ønsker å gå inn i NFT-rommet og støtter / veileder dere dem på noen måte?
Vi beveger oss i en retning der digital eierskap vil bli stadig viktigere. Jo mer vi vil eie ting digitalt, jo viktigere vil det være å forstå hele fenomenet, teknologien bak det og mulighetene med det. Ingen vet helt hvordan det vil utvikle seg, men det vil gå relativt raskt og for ikke å havne bakpå, er det viktig å begynne å bli kjent med hva det dreier seg om, slik at du i det minste starter med å bygge opp din kunnskap og forståelse for det og hvordan det kan påvirke oss som individer, våre bedrifter og samfunnet som helhet.
Et generelt råd vi gir alle kunstnere er å være forsiktige med ikke å bare hoppe inn i noe og begynne å lage masse NFTer bare fordi. Det er viktig å forstå hva du går inn i og hva konsekvensene kan være. Det har vært mye hype rundt NFTer og det som har blitt fremhevet er at du kan tjene store summer med å gjøre NFT. Men det er ikke så enkelt. Sannheten er at det finnes utrolige mengder NFTs der ute som ikke selges eller har noen verdi. Bare fordi du lager en NFT betyr ikke det at den vil selges automatisk, men her gjelder de samme mekanismene som for kunst generelt - i essensen handler det om etterspørsel og tilbud og kunstnerisk kvalitet, men også hvor godt du klarer å nå ut med kunsten din. En seriøs aktør som står bak, verifiserer og kan hjelpe til med å spre kunstneriet har ofte en avgjørende betydning.
Vi fokuserer på svenske kunstnere, hvordan kom dette til å være og vil dere utvide?
Det svenske NFT-markedet er fortsatt svært lite generelt, og enda mindre for kunst spesielt. Derfor ble vi overveldet da en fjerdedel av vår første samling solgte ut raskt. Det er en samling av utrolig god kunst fra etablerte svenske kunstnere - men viktigst av alt, det er en av de første, om ikke den første, NFT-samlingen innen svensk kunst.
Vårt fokus på svenske kunstnere er basert på ønske om en tett samarbeid med våre kunstnere. Vi møter ofte med våre kunstnere, diskuterer forskjellige prosjekter og velger kunst for Artely. Det er også svært vanskelig å evaluere en kunstners arbeid på en ny markedsplass, og vi har et godt forståelse av den svenske kunstbransjen.
Vi vil primært utvide ved å videreutvikle våre NFT-operasjoner med et sterkt fokus på kuratede NFT-samlinger med høy kunstnerisk kvalitet. Det er mye å gjøre her. Vi ønsker å hjelpe svenske kunstnere å nærme seg NFT-verdenen og realisere sine kunstneriske ideer med hjelp av ny teknologi. Siden vi primært jobber med tradisjonelle kunstnere, ser vi en tydelig utfordring i at de fleste ikke behersker digitale verktøy for å lage digital kunst. Vi vil kunne spille en viktig rolle her og starter vårt eget NFT-studio for å hjelpe våre kunstnere å konvertere sine kunstneriske ideer til interessante NFT-kunstverk.
Hvordan ser fremtiden ut for deg?
Hele kunstbransjen vil til slutt bevege seg i retning av NFTs, så det er viktig for oss å være i front og forme den svenske NFT-markedet for kunst. For Artely spesielt betyr det at vi ønsker å kunne tilby NFT-muligheter til våre kunstnere tidlig og sørge for at kunst også tar sin plass i den virtuelle verden. Utfordringen her er å bygge for fremtidens metaverse, samtidig som man også handler i en av de mest trege og tradisjonelle bransjene, kunstbransjen.
En veldig stor utfordring for å drive endring er massetilpasning blant befolkningen. Dessverre forstår nesten ingen eller forstår fullt ut hva NFTs er. Vi kan gjøre en stor innvirkning der og vi har startet et eget konsulentselskap, Antonov Consulting. Vi holder foredrag og holder kurs om NFTs, Metaverse & Web 3 for selskaper og organisasjoner. Det er mye interesse og vi ser at vi virkelig kan bidra med viktig ekspertkunnskap som veldig få har. Vi tror sterkt på at markedet for NFT-kunst, eller snarere det digitale kunstmarkedet i det lange løp vil være større enn det fysiske, tradisjonelle kunstmarkedet. Artelys svært langsiktige ambisjon er derfor å eksportere svensk kunst til metaversen og sørge for at det også finner sted i de virtuelle rommene vi vil finne oss selv i over tid.