Hva er Metaverse?
Du har sikkert hørt at Metaverse er «den neste store tingen». Alle de store teknologiselskapene snakker om det: Facebook har endret navn til Meta, og Microsoft har gjort store oppkjøp, inkludert kjøpet for 70 milliarder dollar av spillutviklingsselskapet Activision Blizzard (skaperne av Call of Duty) for å styrke sin posisjon på den interaktive scene. Samtidig har VC-firmaer investert mer enn 10 milliarder dollar i industrien i 2022 alene.
Nøyaktig hva Metaverse er, kan være vanskelig å forklare fordi det fortsatt er på et tidlig stadie og det er ingen generell definisjon av begrepet.
Begrepet Metaverse refererer til en hybrid av virtuell virkelighet (VR på engelsk) og blandet virkelighet (Mixed Reality på engelsk) som gjør mennesker i stand til å samhandle eksternt og i sanntid. Utstyr som VR-headset, smarttelefoner og digitale briller brukes i Metavers-visjonen utviklet av sosiale medier og teknologiselskaper. Headsettet fremkaller en fysisk følelse av ekte tilstedeværelse, og du navigerer blant annet ved å bruke øyebevegelser og stemmekommandoer. På denne måten får brukeren tilgang til virtuell eller utvidet virkelighet (AR) i 3D-miljøer hvor de kan jobbe, sosialisere med venner, drive forretninger, trene og reise til fjerne steder.
Det er noen ting som VR og AR lar deg gjøre som du rett og slett ikke kan gjøre eksternt i det virkelige liv. Du kan forklare noe ved å peke på det, bruke håndbevegelser, tegne på et stykke papir eller bygge en leiremodell av en bygning, og deretter gå ut og spise lunsj sammen. Det åpner for utrolige muligheter for eksternt samarbeid og fjerner mange av barrierene vi står overfor i dag, som å jobbe eksternt.
Akkurat nå er Metaverse en samling av frakoblede virtuelle verdener, lik hvordan det tidlige internett var bygd opp av flere spillere [darpa.net, bit.net eller aol.net] som til slutt kom sammen for å danne dagens internett. Hver av de nåværende virtuelle verdenene har sine egne avatarer, interaksjoner og valutaer. For eksempel er Fortnite forskjellig fra Roblox, som er forskjellig fra Decentraland og andre.
Noen eksempler på hvordan virtuelle verdener brukes og hvordan vi tror Metaverse vil bli brukt
Decentraland og Sandbox er begge virtuelle verdener som selger virtuelt land til enkeltpersoner og bedrifter som konstruerer virtuelle strukturer. Det nesten 300 år gamle auksjonshuset Sotheby's har en bygning i Decentraland hvor avataren din kan gå rundt og se hva som auksjoneres.
Konserter i Metaverse blir eksperimentert med av musikere og underholdningsselskaper. Under Covid 2020 så 12 millioner mennesker rapperen Travis Scott opptre i Fortnite. Alle som opptrådte, danset og sang var ekte mennesker fra hele verden. Sportsindustrien har også vært raske til å svare, med for eksempel Manchester City som bygger virtuelle stadioner hvor fans vil kunne se kampene deres.
Medisinske utdanningsselskaper undersøker potensialet til VR og AR for å supplere tradisjonell utdanning ved å tillate simulering av pasientinteraksjoner og kirurgisk prosedyretrening.
Seoul, Sør-Koreas hovedstad, ønsker å bli den første regjeringen i Metaverse. Hvis ting går som planlagt kan innbyggerne i Seoul bruke VR-brillene sine til å besøke et virtuelt rådhus og gjøre alt fra å besøke et historisk sted til å sende inn en sivil klage.
Metaverse - vilkår som er lett å forstå
Virtuell verden
En virtuell verden er et simulert miljø som kan nås av flere brukere, som alle kan utforske samtidig verden ved å bruke en avatar. Den virtuelle verdenen inkluderer andre brukeres handling og kommunikasjon i sanntid, så vel som deres bevegelser.
Virtual Reality (VR)
En virtuell virkelighetsopplevelse er en simulert opplevelse levert av et VR-headset som viser realistiske bilder, lyder og andre sensasjoner til en bruker i et virtuelt miljø. En person som bruker VR-utstyr kan bevege seg rundt i en virtuell verden, samhandle med objekter og andre brukere.
Blandet virkelighet (Mixed Reality)
Integreringen av virkelige og virtuelle verdener for å skape nye måter å samhandle med fysiske og digitale rom og andre brukere er kjent som blandet virkelighet. I blandet virkelighet er du ikke helt i den virtuelle verden eller helt i den virkelige verden, men heller et sted midt i mellom.
Bruken av utvidet virkelighet (se nedenfor) i Pokemon Go, hvor brukere kan se Pokémonen de fant i den virkelige verden via mobilkameraet sitt, er et eksempel på blandet virkelighet.
Utvidet virkelighet (AR)
Utvidet virkelig, som blandet virkelighet, gir en interaktiv måte å oppleve virkelige miljøer på. Utvidet virkelig forbedrer ofte den virkelige verden ved å inkorporere digitale sensoriske elementer som bilder, lyder, sensoriske data eller dufter. Augmented reality kombinerer den virkelige og virtuelle verdenen, og gir mulighet for sanntidsinteraksjon sanntidsinteraksjon og 3D-visualiseringer av både virtuelle og virkelige objekter. Den kan brukes til å tillate kjøpere å visualisere et produkt de vurderer å kjøpe, for eksempel en sofa, i et miljø som ligner deres eget.
Virtuelle økonomier
Begrepet "virtuell økonomi" ble først brukt på utveksling eller salg av virtuelle varer i online spill, spesielt flerspiller online spill. I noen av disse spillene kan spillere kjøpe gjenstander fra hverandre og veksle ekte penger mot valuta i spillet. Imidlertid kan virtuelle økonomier nå inkludere kryptovalutaer og NFT-er. Mange tror at sosiale medier og andre selskaper i fremtiden vil lage sine egne virtuelle valutaer.
Metaverset og fremtiden
Mange selskaper jobber med å utvikle arkitekturen, maskinvaren og programvaren som kreves for å realisere Metaverse-visjonen, en fremtid som forventes for alltid å endre teknologisektoren. Det vil imidlertid ha en innvirkning på selskaper utenfor teknologisektoren fordi Metaverse vil endre hvordan folk handler mat, navigerer gjennom byer, går på leilighetsvisninger og samhandler med bedrifter.
Hvorfor er ikke Metaverse oppe og går ennå? Interoperabilitetsproblemer mellom ulike virtuelle verdener har vært et stort hinder for en åpen Metaverse. Det er noe flere store tech-selskaper ønsker å ta tak i ved å utvikle standarder på området, som vi tror vil fremskynde Metaversets realisering. Selv om utbredt implementering kan være noen år unna, mener vi i Norn at det bare er et spørsmål om tid før vi ser visjonen realisert.