I sitt klassiske essay fra 2008 «1000 True Fans» spådde Kevin Kelly at Internett ville endre økonomien i kreative aktiviteter:
For å være en vellykket skaper trenger du ikke millioner. Du trenger ikke millioner av dollar, millioner av kunder eller millioner av fans. For å tjene til livets opphold som håndverker, fotograf, musiker, designer, skribent, animatør, app-maker, gründer eller oppfinner, trenger du bare tusenvis av ekte fans.
En ekte supporter, sier Kelly, er en som kjøper alt du produserer. Disse hardhendte fansen vil kjøre 30 miles for å se deg synge; de vil kjøpe både innbundet, pocketbok og innspilte versjoner av boken din; de vil kjøpe din neste figur, de vil betale for "best of" DVD-versjonen av din gratis YouTube-kanal; de kommer til "kokkens bord" en gang i måneden.
I praksis kan en skaper dyrke et stort og bredt ikke-betalende publikum og følge på sosiale plattformer og via e-postlister. Blant disse kan han eller hun deretter identifisere deres "ekte fans" og konvertere noen av disse brukerne til kunder og abonnenter. Skaperen kan da få noen av disse til å gjøre kjøp med høyere verdi, for eksempel abonnement på ekstra innhold, eksklusiv tilgang eller direkte interaksjon med skaperen.
Kellys visjon var at Internett var den ultimate matchmakeren som muliggjorde patronage i det 21. århundre. Skapere, uansett hvor nisje eller obskure de kan virke, kunne nå finne og oppdage sine sanne fans, som igjen ville vise sin entusiasme gjennom direkte økonomisk støtte.
Men internett tok en omvei. Sentraliserte sosiale plattformer ble den dominerende måten for skapere og fans å møtes på. Plattformene ble de nye mellomleddene gjennom annonser og algoritmiske anbefalinger mellom skapere og brukere, samtidig som de beholdt mesteparten av inntektene for seg selv.
Den gode nyheten er at internett vender tilbake til Kellys visjon. For eksempel tjener mange av de beste forfatterne på nyhetsbrevplattformen Substack langt mer enn de gjorde på betalte jobber. En økonomi med lave tariffer kombinert med entusiastiske fans gjør underverker. Med 1000 nyhetsbrevabonnenter på Substack som hver betaler $10 per måned, tjener en forfatter over $100 000 per år.
NFT-er kan akselerere trenden med å gjøre det mulig for flere og flere skapere å tjene penger direkte fra fansen. Sosiale plattformer vil fortsette å være nyttige for å bygge fellesskapet deres, selv om disse sannsynligvis vil bli erstattet av desentraliserte alternativer over tid. Men én ting er sikkert: Skapere i dag kan i økende grad stole på andre metoder som NFT -er og kryptobaserte økonomier for å tjene penger.
NFT-er er kort sagt digitale poster som er lagret på en blokkjede og unikt representerer et stykke data, som i dag vanligvis er en type media. Medier kan være alt digitalt, inkludert kunst, videoer, musikk, gifs, spill, tekst, memer og kode. NFT-er inneholder dokumentasjon på deres historie og opprinnelse, og kan også ha kode knyttet til seg for å muliggjøre nesten hva som helst via såkalte smarte kontrakter. For eksempel er en populær funksjon kode som sikrer at den opprinnelige skaperen mottar royalties fra sekundærsalg. NFT-er er sikret av blokkjedeteknologi og smarte kontrakter, og representerer i dag hundrevis av milliarder dollar i verdi.
NFT-er har fått mye oppmerksomhet i det siste på grunn av høye handelsvolum. Kryptovalutaer har en historie med svært volatile «boom and bust»-markedssykluser, og som vi ser nå har NFT-markedet også sine opp- og nedturer.
Når det er sagt, er det tre viktige grunner til at NFT-er muliggjør en grunnleggende bedre økonomi for skapere. Den første, som allerede nevnt ovenfor, er ved å fjerne unødvendige mellomledd. Når du kjøper en NFT lagret på en blokkjede, er den helt under din kontroll, akkurat som når du kjøper bøker eller joggesko i den virkelige verden. Det er og vil fortsette å være sentraliserte NFT-plattformer og markedsplasser, men de vil være begrenset i hva de kan belaste ettersom blokkjedebasert eierskap flytter makten tilbake til skapere og brukere. Verdt å merke seg er at senking av gebyrene som belastes av plattformene kan ha en multiplikatoreffekt på en skapers inntekt. Hvis du for eksempel tjener 1 million SEK og har 800 000 SEK i utgifter, betyr et 50 % kutt i gebyrer at du øker inntekten til 2 millioner SEK, som igjen øker den disponible inntekten din hele seks ganger, fra 200 000 SEK til SEK 1,2 millioner.
Den andre måten NFT-er endrer produsentøkonomien på, er ved å aktivere mer detaljerte priser. I annonsebaserte modeller genereres inntekter mer eller mindre jevnt uavhengig av nivået på entusiasme hos supporterne. Takket være blokkjeden lar NFT-er skaperen identifisere de mest lidenskapelige brukerne og f.eks. tilby dem spesielle NFT-er som koster mer. NFT-er strekker seg dermed lenger enn for eksempel fysiske produkter ved at de enkelt kan deles inn i en synkende rekke av prisnivåer. NFT-prosjektet NBA Top Shots NFT-kort varierer for eksempel fra over $100 000 til noen få dollar. Er du en fan av Bitcoin? Du kan kjøpe så mye eller så lite du vil, ned til 8 desimaler, avhengig av ditt entusiasme. Denne granulariteten lar skapere fange et mye bredere spekter av publikum:

Bilde fra https://a16zcrypto.com/
Den tredje og kanskje viktigste måten NFT-er endrer skaperøkonomien på, er ved å forvandle passive brukere til engasjerte eiere, og dermed redusere kostnader for å finne og skaffe nye kunder for nesten null. Crypto har vokst til over 1 billion dollar i total markedsverdi med nesten ikke-eksisterende markedsføringskostnader. Bitcoin og Ethereum har knapt markedsført seg selv og har kun brukt et mindre markedsføringsbudsjett, men til tross for dette blir de brukt, eid og elsket av titalls millioner mennesker.
Dagens største NFT-markedsplass OpenSea har generert 15,74 milliarder dollar i brutto salg i de første 7 månedene av 2022 med svært lite brukt på markedsføring. Det har vært i stand til å vokse så effektivt fordi brukerne deres føler seg som eiere fordi de har "skin in the game". Dette er et eksempel på ekte peer-to-peer-markedsføring, drevet av fellesskap, entusiasme og medeierskap.
NFT-er er fortsatt i sin spede begynnelse og vil fortsette å utvikle seg. Brukervennligheten vil øke etter hvert som digitale opplevelser bygges rundt dem, inkludert markedsplasser, sosiale nettverk, butikkfronter, spill og virtuelle verdener. Det er også sannsynlig at det vil dukke opp flere og flere forbrukervendte kryptoprodukter som er basert på og knyttet til NFT-er. Moderne spill som Fortnite inneholder sofistikerte økonomier som blander utskiftbare tokens med NFT-er og virtuelle varer. I fremtiden vil hvert internettsamfunn kunne ha sin egen mikroøkonomi, inkludert NFT-er og utskiftbare tokens som brukere kan bruke, eie og samle inn.
Teorien om 1000 sanne fans er basert på Internetts opprinnelige ideal: globalt tilkoblede brukere og skapere uten begrensninger til mellommenn som deler både ideer og en sterk økonomisk oppside. Dagens etablerte sosiale medieplattformer har påvirket denne visjonen ved å fungere som mellomledd med begrensende distribusjons- og inntektsmodeller for skapere. Det er to måter å endre dette på: å omfordele brukerne eller omfordele pengene. Web3 og NFT gir oss en ny måte å omfordele pengene på.
Originalartikkel skrevet av Chris Dixon: https://future.com/nfts-thousand-true-fans/