OWND er en markedsplass hvor du kan bruke kredittkort til å kjøpe NFT-er med fokus på livsstil, kunstnerisk uttrykk og mote. Plattformen ble startet i 2022 i København av Anker Back Ryhl og Mads Lunau Liechti. I begynnelsen av 2023 annonserte OWND en finansieringsrunde på 750 000 dollar ledet av ByFounders og SkyFall Ventures. Vi møtte Mads for å høre hele historien bak OWND.
Fortell oss litt om hvordan OWND ble grunnlagt, hvordan du møtte medgründeren din og hvorfor dere startet OWND?
Vi møttes for tre år siden gjennom en felles venn. På den tiden hadde jeg akkurat begynt på videregående mens Anker var ferdig med første året sitt. Anker lagde en delingsapp for musikk-spillelister til å bruke på fester, og jeg ble med ham som markedsføringsansvarlig. Gjennom videregående bygde vi noen andre sosiale bruksapper - for eksempel en tidlig versjon av BeReal for å kommunisere med venner og vise hvor du var ute og festet. Å lage og markedsføre apper lærte oss ganske mye. I mai 2022 begynte vi å bygge OWND for å gjøre det enklere for folk å investere i merkevarer og skapere (red. merknad: mennesker som lager ting, gründere, kunstnere mm) gjennom NFT-er.
Hvordan fikk var veien deres inn i Web3?
Anker begynte å eksperimentere med blokkjede-utvikling i 2017-2018 mens han var på ungdomsskolen. Det faktum at all data var tilgjengelig fascinerte ham virkelig. Da NFT-hysteriet startet sent i 2021, gikk vi begge ned i Web3-kaninhullet. Vi ble forbløffet over hvordan NFT-er i hovedsak lar alle investere i sine favorittskapere og merkevarer, og vi forundret over at ingen hadde bygget en enkel måte å gjøre dette på ennå…
Hvordan har reisen med OWND vært så langt? Mest minneverdige øyeblikk?
Under NFT-”bull”-markedet ble vi veldig begeistret for at vi plutselig kunne investere i kule skapere og merkevarer gjennom NFT-er - vennene våre var også gira på NFT-er, men slet med å investere på grunn av den enorme tekniske barrieren. Å skaffe en lommebok, finansiere den med krypto, bruke dApps var én ting som ble en utfordring. Overveldende mye informasjon og mengden falsk informasjon som var der ute var også noe som var helt galskap. Det var så mange NFT-prosjekter som ble “mintet” (red. merknad: les lansert) hver dag, at det var vanskelig å skille mellom de gode og de dårlige. Det slo oss at vi kunne bygge noe som ville forenkle begge disse prosessene.
OWND avsluttet nylig en før-finansieringsrunde på 750 000 dollar, hva betyr det for dere personlig?
Det er ingen tvil om at det er en stor prestasjon for oss personlig. Vi er veldig takknemlige for å bli støttet av velrespekterte og dyktige folk - også innen finanssektoren, der det er viktig å etablere et troverdig navn. Når vi ser på det større bildet, jobber vi fortsatt mot samme mål om å gjøre det enkelt for generasjon Z å investere i livsstil og kunstnerisk uttrykk - nå har vi bare flere ressurser til å gjøre det.
Hva er det neste for OWND?
Akkurat nå jobber vi mot lansering og er for øyeblikket er vi i en fase med hurtige iterasjoner som gjør at vi kan tilpasse produktet til markedets behov. I denne fasen har vi et tydelig fokus på å lage et produkt som folk vil elske å bruke.
Har dere noen råd til folk som vil starte med NFT-er eller starte sin egen bedrift?
Tanken om å kjøpe et digitalt objekt kan virke veldig fjern, men mange NFT-er har mye mer ved seg enn bare å være et 'bilde'. Det handler bare om å finne de riktige NFT-ene som gir ekte verdi - for eksempel gir tilgang til fysiske gjenstander, digitale opplevelser, skapt av et troverdig merke eller skaper osv.
Tusen takk Mads og Anker! Vi ser frem til å følge reisen og teste produktet ved offentlig lansering. Hvis du vil følge gutta på deres videre reise, kan du sjekke ut OWND her: