Allerede i 2012 ble Mahiar, medgründer og administrerende direktør i Roya, interessert i blokkjedeteknologi og har siden investert i oppstartsbedrifter som jobber med teknologien. For tre år siden bestemte Mahiar og broren Mikael at det var på tide å gå inn i bransjen selv.
Det hele startet i forbindelse med at NFT-er ble populære. Gitt Mahiars interesse for teknologi og min bakgrunn som interiørdesigner og kreatør, forsto vi raskt at kombinasjonen av kunst og smarte kontrakter hadde et enormt potensial. Det var da ideen til Roya Edition ble født. Det var akkurat det rette tidspunktet å begynne å bygge for Web3.
Roya ble grunnlagt fordi de to brødrene ønsket å skape en plattform der skapere og samlere kunne møtes. I dag er Roya en NFT-markedsplass som ligner på OpenSea, men spesialisert på eksklusiv kunst. Mange av kunstnerne som bruker markedsplassen er etablerte kunstnere i den fysiske sfæren og nye innen digital kunst.
"Mye av fokuset vårt akkurat nå er på onboarding av artister som ikke har jobbet med NFT-er før. For skapere er kreasjon i fokus og det å bruke tid på å forstå nye teknologier er ikke en prioritet. Der støtter vi ved å forklare hva NFT og teknologien bak betyr. At det er noe mye større enn "digitale aper", samt mer konkrete brikker som hvordan man setter opp en lommebok ".
Roya ønsker å gi tilbake så mye som mulig til skaperne og tilbyr derfor lavere avgifter enn andre NFT-markedsplasser. De har også funksjoner som "lazy minting" og "multichain" for å redusere kostnadene for kjøpere av NFT-er og minimere miljøpåvirkningen.
"Det er viktig for oss å stå opp for skaperne og gi tilbake til dem. Altfor lenge har bransjen hatt mange mellomledd, noe som har gjort at skaperne til syvende og sist ikke har klart å leve på kunsten sin. Det vil endre seg. og vi ønsker å presse på for den endringen." .
Hva er det vanskeligste med å starte en Web3-fokusert virksomhet?
Vi har brukt de siste årene på å maksimere produktet vårt, jobbe med visjonen vår, skrive hvitboken vår, lage merkevaren vår og bygge våre sosiale kanaler. Det du raskt skjønner er at du virkelig må fokusere på utdanning. Folk forstår fortsatt ikke hva NFT, Web3 og Metaverse er, og det er der du må begynne. Nå fokuserer vi mye på å lage undervisningsmateriell og undervisning gjennom våre Discord og Twitter og håper å skape en enda større interesse for blockchain og NFTs. Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for alle å være med på dette skiftet.
Hva er det mest spennende med det du gjør? "
En av kunstnerne som solgte kunsten hans via Roya kom til Sverige som flyktning for noen år siden. I dag kjøper samlere fra hele verden kunsten hans".
Uten tvil mulighetene vi skaper for skapere. Et eksempel er en kunstner som solgte kunsten sin på Roya. Han kom til Sverige som flyktning for ikke så lenge siden og har alltid drømt om å bli kunstner, men har aldri våget å satse fullt ut. Dels fordi det var tabu i kulturen hans, men også fordi han ikke visste hvor og hvordan han skulle begynne. Forutsetningene for å lykkes i kunstbransjen har tradisjonelt sett ikke vært store, spesielt hvis man ikke har de rette kontaktene. Med NFT-er har markedet blitt snudd på hodet og i dag selger han kunsten sin globalt uten noe mellomledd. Det er det som gjør det hele så kult.
Vår strategi er også å løfte menneskene bak kunsten. Vi har begynt å intervjue og lage kortfilmer om skaperne som bruker plattformen vår. De får fortelle om hvem de er; både som mennesker, men også skapere og hvorfor de ønsker å jobbe med NFT-er. Ved å lage videoer av disse intervjuene håper vi å bidra til en mer personlig opplevelse og verdsettelse av menneskene bak kunsten. Dette er noe jeg synes er veldig verdifullt.
Markedsplassen er første steg på Royas reise. Teamet består i dag av 12 personer og målet er å hjelpe bedrifter i livsstilssegmentet med å komme inn i Metaverse, blant annet ved å lage NFT-er av klær, vesker og merkevarer. Det starter i Sverige men satser på å ekspandere internasjonalt i høst.
Johan Lindeberg, grunnleggeren av J. Lindeberg og BLK Denim, har nylig startet i Roya som kreativ direktør for å fokusere på broen mellom bedrifter og Metaverse.
"Johan og Roya er en perfekt match. Formspråket han formidler i fotografi og kopi, men også hans personlige tankegang er egentlig Web3. Derfor er han en opplagt person i sammenhengen."
Men det slutter ikke der, teamet planlegger å lansere sin egen Metaverse i årene som kommer.
Hvis du kunne få hvilken som helst artist i verden til å lansere en NFT på Roya, hvem ville det vært?
"Min mor, uten tvil. Det ville være den ultimate bekreftelsen på at vi har lykkes med å forenkle konseptet rundt Web3 og NFTs. Men fremfor alt ville det vært en stor ære, for min mor er en utrolig artist."
Lyst til å kjøpe digital kunst eller vite mer om Roya? Klikk på deres nettsted.